Summa sidvisningar

lördag 7 juni 2014

Vitchokladsmörkräm

Hej! 

I början när jag lärde mig det här med tårtor fodrade jag med grädde under marsipan/sockerpastan. 
Det är en hel vetenskap om vad som funkar och inte, men grädden funkande inte för mig då marsipanen svettades och sockerpastan smälte även fast jag pänslade med olja under. 
Därför använder jag aldrig grädde nu längre, det blir dessutom snyggare kanter med smörkräm. 

Jag använde länge ett väldigt enkelt recept på en smörkräm för att fodra tårtan med. Endast smör, varmt vatten, florsocker och vaniljsocker i. Men särskilt gott är det inte, bara sött! 

Därför har jag testat ett nytt recept som jag tycker har en god smak och inte är så söt i smaken. 

100 gram smält avsvalnad vit choklad
100 gram mjukt smör 
100 gram philladephillaost 

Det är viktigt att chokladen är kall, annars skär sig smörkrämen. 
Vispa ihop alla ingredienser några minuter så det blir fluffigt, sedan är det bara att spackla på. Jag brukar vänta med att smörkrämen stelnar lite innan jag lägger på marsipanen :)

Lycka till! 

/Faster Fia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar